شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۶

خانم فاطمه غفوری کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه روزه داری یک فرآیند معنوی است و نبایستی نگاه ابزاری برای کاهش وزن به آن داشت، توصیه نمود برای تغییرات عمده در کاهش وزن به متخصص تغذیه و رژیم درمانگر مراجعه شود.

طی مصاحبه مفدا وارستگان با فاطمه غفوری رژیم درمانگر و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی وارستگان در خصوص تغییرات وزن در ماه مبارک رمضان، وی گفت:

همه افراد،  چاق و لاغر  بایستی در ماه مبارک هر سه وعده سحری، افطاری و شام را میل نمایند و هیچ کدام  را حذف نکنند.

 یک افطاری سبک به کاهش اشتها و ولع افراد چاق برای صرف شام منجر می شود همچنین با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن آن ها در این ماه کمک می کند. بهتر است افراد چاق از خوردن زیاد مواد شیرین و چرب اجتناب و  سبزیجات بیشتری مصرف نمایند همچنین غذاهای سنگین و پرکالری را حذف کنند و یک پیاده روی سبک را بعد از وعده افطار یا شام داشته باشند.

روزه داران محترم به خاطر داشته باشند که روزه داری یک فرایند معنوی است و به آن به چشم ابزاری برای کاهش وزن نگاه نکنند، تنها با رعایت موارد فوق و خوردن در حد نیاز بدن و اجتناب از پرخوری و بدخوری می توانند تا پایان ماه مبارک چند کیلوگرم وزن خود را کاهش دهند، در صورتیکه افراد تمایل به کاهش وزن بیشتری در این ماه دارند باید حتما تحت نظر یک مشاور تغذیه باشند چرا که حذف وعده های غذایی در ماه رمضان و یا کاهش بیش از حد غذا و یا عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن، حتی در صورت کاهش وزن می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری به بدن گردد.

افراد لاغر ذخایر گلیکوژن کمتری دارند بنابراین لازم است که حتما در وعده سحری از مقدار کافی کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، ماکارونی و سیب زمینی استفاده کنند و در فاصله افطار تا سحر از آب میوه های طبیعی استفاده کنند. مصرف مقداری از مغز ها در وعده سحر و یا بعد از شام به سیری بیشتر این افراد در طول روز کمک می کند. بهتر است در وعده شام از غذای کم حجم و پرکالری استفاده کنند و در طول روز میزان فعالیت خود را کاهش دهند. مصرف سالاد به همراه روغن زیتون به کارکرد بهتر دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز یبوست در این افراد که می تواند دریافت غذاییشان را کاهش دهد کمک می کند.