علوم پزشکی وارستگان

آیین نامه شرح وظایف مراکز و دفاتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور

رسالت

مديريت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی ساختاری است از مجموعه معاونت آموزشی كه در راستای رسالت آموزشی دانشگاه ها و با توجه به ارزش‌‌های حاكم بر جامعه و ارتقای سطح سلامت، هدايت فرايند آموزشی دانشگاه ها را به‌عهده دارد و با بسترسازی مناسب درون دانشگاهی ضمن ارتقای توانمندی دانشجويان، اساتيد و كاركنان با انجام برنامه‌ريزی، آموزش مداوم، ارزشيابی، پژوهش و بازنگری برنامه‌های آموزشی، زمينه لازم را برای توليد و توسعه علم فراهم می‌سازد. اين مركز به‌ منزله بازوی اجرايی معاونت آموزشی انجام وظيفه خواهد كرد.

اهداف

  • ارتقای توانمندی های اعضای هيات علمی در زمينه های مختلف آموزش علوم پزشكی
  • اجرا و ارائه مشاوره در زمينه ارزشيابی اعضای هيات علمی و فرايندهای آموزش در مركز
  • مشاوره در زمينه اجرای طرح هاي پژوهش در آموزش
  • مشاوره در حيطه های مختلف فرايند ياددهی – يادگيری ، اجرای روش های نوين آموزشی و ارزشيابی به گروههای آموزشی و اعضای هيات علمی مركز
  • شركت فعال در جلسات شورای آموزشی مرکز

فاز 1

جهت تحقق اهداف اهداف کلان این مرکز، در فاز 1، واحدهای زیر شروع به کار خواهند کرد. لازم به ذکر است که زمینه فعالیت هر واحد و فرمها و چک لیست های درنظرگرفته شده، با توجه به آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی طراح تدوین و طراحی شده است. این واحدها به شرح زیر معرفی می گردند:

واحد توانمندسازی اعضای هیئت علمی

فعالیتهایی که جهت رشد و بالندگی عضو هیئت علمی در این بخش انجام خواهد گرفت شامل:

1-نیازسنجی اعضای هیئت علمی در زمینه های آموزشی

براساس پرسشنامه و جلسات بارش افکار، نظرخواهی از اعضای هیئت علمی در ابتدای ترم انجام می گیرد. همچنین براساس نیاز از ایده های دانشگاه های دیگر استفاده خواهد شد.

2-برگزاری کارگاه های عمومی برای تمام اعضا

برگزاری حداقل 5 کارگاه عمومی در طول یکسال تحصیلی توسط واحد EDO (نحوه امتیازدهی در فرم مربوطه مشخص شده است).

3-برگزاری کارگاه های اختصاصی

برای اعضای شناسایی شده با مشکل در بخش ارزشیابی اساتید، کارگاه های اختصاصی متناسب با نیاز این اعضا به صورت جلسه درون گروهی برنامه ریزی شده است.

4-تهیه پمفلت آموزشی و ارایه آنها به اعضای هیئت علمی (اطلاع رسانی در کانال اطلاع رسانی اساتید)

پمفلت های آموزشی توسط واحد EDO تهیه و در اختیار اعضای هیئت علمی قرار می گیرد.

5-برگزاری جلسات آموزش زبان انگلیسی- آموزش از طریق کانال وارستگانی ها

برگزاری و شرکت در جلسات پنل زبان انگلیسی اختیاری است و عضو هیئت علمی در صورت فعالیت در این بخش، مشمول امتیاز خواهد شد. (نحوه امتیازدهی در فرم مربوطه مشخص شده است).

شرکت و برگزاری در برنامه ها و کارگاه های این بخش برای اعضای هیئت علمی الزامی است. امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند  2 (فعالیت های آموزشی اعضای هیئت علمی آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز در نظرگرفته شده برای این بخش 3 امتیاز می باشد. اعضای هیئت علمی که در طول یک سال امتیاز کمتر از 2 کسب کنند، جهت تصمیم گیری به معاونت آموزشی ارجاع داده خواهند شد.

واحد ارزشیابی کیفیت تدریس

کیفیت عملکرد آموزشی اساتید باید در حیطه های مختلف آموزشی متناسب با رشته کاری فرد و رسالت و اهداف دانشگاه مورد ارزیابی قرار گیرد. امتیاز کیفیت عملکرد آموزشی تا 20 می باشد. فعالیت های درنظر گرفته شده برای این بخش به شرح زیر می باشند:

 

  1. نظارت بر ارایه طرح درس­های اساتید در ابتدای ترم در گروه­های آموزشی

اساتید هیئت علمی و مدعو می بایست طرح درس های خود را در ابتدای هر ترم به دفتر EDO ارایه کنند. تجزیه و تحلیل این طرح درس با همکاری مدیر گروه آموزشی و دفتر EDO مربوطه انجام خواهد گرفت و در صورت نیاز به اصلاح، جهت بازبینی مجدد عودت داده می شود. . امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند  2 ( فعالیت های آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز درنظرگرفته شده برای این بخش 2 امتیاز می باشد.

 

  1. ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان به صورت کتبی و در صورت لزوم مصاحبه

ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان در دو بخش درس های تئوری و عملی به صورت جداگانه و در اواخر هر ترم تحصیلی انجام می گیرد. در صورت پایین بودن نمره ارزشیابی استاد جهت بررسی های دقیق تر با دانشجویان ممتاز کلاس مصاحبه انجام خواهد شد. امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند  2 ( فعالیت های آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز درنظرگرفته شده برای این بخش 8  امتیاز می باشد. در صورتی که درس شامل بخش های تئوری و عملی باشد، 4 امتیاز مربوط به فرم تئوری و 4 امتیاز مربوط به فرم عملی است. در غیر اینصورت تمام 8 امتیاز به درس تئوری یا عملی اختصاص خواهد یافت. امتیاز این بخش با امتیاز بخش خودارزیابی عضو هیئت علمی (با ضریب 1 /0) جمع و در نهایت میانگین نمره (یک امتیاز واحد) گزارش می شود.

 

  1. ارزشیابی اساتید از مدیر گروه

امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند  2 ( فعالیت های آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز درنظرگرفته شده برای این بخش 2 امتیاز می باشد.

 

  1. خودارزیابی عضو هیئت علمی

امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند  2 ( فعالیت های آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز درنظرگرفته شده برای این بخش 8  امتیاز می باشد. در صورتی که درس شامل بخش های توری و عملی باشد، 4 امتیاز مربوط به فرم تئوری و 4 امتیاز مربوط به فرم عملی است. در غیر اینصورت تمام 8 امتیاز به درس تئوری یا عملی اختصاص خواهد یافت. امتیاز این بخش با امتیاز بخش ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان جمع (با ضریب 1/0) و در نهایت میانگین نمره (یک امتیاز واحد)  گزارش می شود.

 

  1. نظارت بر پاورپوینت­ها و منابع آموزشی در سام

اساتید هیئت علمی و مودعو می بایست با استانداردهای منابع آموزشی آشنا باشند و پاورپوینتهای خود را مطابق با اصول پاورپوینت استاندارد بسازند. امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند  2 ( فعالیت های آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز درنظرگرفته شده برای این بخش 3 امتیاز می باشد.

 

واحد نظم و انضباط آموزشی

  1. ارزشیابی اساتید از معاونت آموزشی

(تخصیص اوقات موظف تدریس در امور آموزشی و رعایت تقویم مصوب آموزشی و برنامه ریزی درسی و ...). این ارزیابی به عهده معاونت و مدیریت آموزشی می باشد.

امتیازدهی و ارزشیابی این قسمت مطابق با ماده 2 بند 1 ( فعالیت های آموزشی) آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی انجام خواهد گرفت. حداکثر امتیاز درنظرگرفته شده برای این بخش 20 امتیاز می باشد.