FA - EN

medialearning
به گزارش مفدا وارستگان، با مهارت سواد رسانه ای می توانید تشخیص دهید یک پیام رسانه ای را چه کسی با چه هدفی برای چه کسی تولید می کند.
کارگاه آموزشی " سواد رسانه ای " در تاریخ 29/12/97 با تدریس وحید حجتی نیکو(مدرس دانشگاه و دارای دکترای ارتباطات اجتماعی) به همت مهارتکده علوم پزشکی وارستگان با هدف افزایش توانایی دانشجویان برای تفکیک و شناسایی انواع رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای برگزار شد.  
حجتی نیکو در ابتدای کارگاه به اهمیت رسانه با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و دسترسی مردم به آن پرداخت، سپس به تعریف سواد و انواع سواد از دیدگاه یونسکو پرداخت و در ادامه به مفهوم سواد رسانه ای و جایگاه آن در زندگی شخص و کاری مردم پرداخت؛ وی افزود: افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند. در واقع سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌ های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌ های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود. برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.
در انتهای جلسه فرصتی محیا شد تا  به سوالات مطرح شده دانشجویان علاقه مند در این حوزه پاسخ داده شود؛ همچنین با توجه به علاقه مندی شرکت کنندگان نسبت به برگزاری دوره سواد رسانه ای، برگزاری این دوره در دستور کار مهارتکده علوم پزشکی وارستگان قرار گرفت.