نام و کد درسفرآیند آموزش به مددجو
تعداد واحد1 واحد (5/0واحد تئوری و 5/0 واحد عملی)
تعداد جلسات4 جلسه تئوری 8 جلسه عملی
پیش نیازروانشناسی فردی و اجتماعی انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری
استاد درس-
پست الکترونیک استاد-

اهداف درس

آشنایی دانشجو با اصول وفرایند یادگیری , طراحی برنامه آموزشی و روش آموزش به بیمار

شرح درس:

تدریس و برنامه ریزی آموزشی و کسب برخی مهارت های آن به منظور طراحی برنامه آموزشی، تدریس و ارزشیابی نحوه اجرای آموزش جهت ارتقاء آگاهی مددجویان، خانواده، دانشجویان و کارکنان ارائه کننده مراقبت

سرفصل های هر جلسه

جلسه اول: آشنایی با دانشجویان، بیان اهمیت آموزش به بیمار و خانواده اصول و مفاهیم کلیدی در آموزش اهمیت و مبانی نظری آموزش به مددجو و فرایند یادگیری

• اهمیت و ضرورت آموزش به مددجو را شرح دهد.
• تاریخچه آموزش به مددجو را توضیح دهد.
• منابع شناسایی نیازهای آموزشی مددجو را لیست نماید.
• اهمیت و نقش انگیزه در یادگیری را شرح دهد.
• روش درست و نادرست آموزش به بیمار را مقایسه کند.
• مزایا و هدف از آموزش به بیمار را توضیح دهد.

جلسه دوم: یادگیری و نظریه های آن

• نظریه های یادگیری را با همدیگر مورد مقایسه قرار دهد.
• اصول مربوط به یادگیری بیماران را شرح دهد.
• نقش پرستار به عنوان آموزش دهنده را توضیح دهد.
• موانع یادگیری بیمار را در هنگام آموزش را لیست نماید.
• اصول و مفاهیم پایه آموزش و یادگیری را توضیح دهند.
• مدل ها و نظریه های یادگیری و کاربرد آن در ارتقاء سلامت را توضیح دهند.
• برنامه ریزی آموزش سلامت به بیماران را توضیح دهند.

جلسه سوم: حیطه های یاد گیری( شناختی ,عاطفی و روان حرکتی )

• حیطه های سه گانه یادگیری را شرح دهند.
• حیطه شناختی و سطوح آن را لیست نماید.
• برای هر یک از سطوح حیطه شناختی یک مثال ثبت نماید.
• حیطه عاطفی و سطوح آن را لیست نماید.
• برای هر یک از سطوح حیطه عاطفی یک مثال ثبت نماید.
• حیطه روانی – حرکتی و سطوح آن را لیست نماید.
• برای هر یک از سطوح حیطه روانی – حرکتی یک مثال ثبت نماید.
• . انواع روش های تدریس در حیطه های مختلف یادگیری را توضیح دهند.

جلسه چهارم: مراحل تدوین طراح آموزشی

• یک نمونه طرح درس برای آموزش گروهی به بیماران و خانواده آنان طراحی و ثبت نماید.
• یک برنامه آموزشی برای خانواده بیمار بستری در بخش های اورژانس طراحی و ثبت نماید.
• تهیه یک مورد از مواد آموزشی شامل اپلیکیشن، پمفلت، فیلم آموزشی و …. برای آموزش خودمراقبتی برای بیماران بخش های اورژانس طراحی و ثبت نماید.

جلسه پنجم: کار عملی تدوین طراح آموزشی

• یک نمونه طرح درس برای آموزش گروهی به بیماران و خانواده آنان و یا کارکنان را طراحی کنند.
• یک برنامه آموزشی برای خانواده بیمار بستری در بخش های مراقبت ویژه را طراحی کنند.
• یک مورد مواد آموزشی شامل اپلیکیشن، پمفلت، فیلم آموزشی و …. برای آموزش خودمراقبتی برای بیماری های شایع در بخش های اورژانس تهیه کنند.

جلسه ششم: تدوین اهداف آموزشی( کلی , اختصاصی و رفتاری )

• هدف را تعریف و انواع آن را با ذکر مثال بیان کنند.
• انواع اهداف آموزشی را لیست نماید.
• اهداف کلی، اختصاصی و رفتاری را شرح دهد .
• طراحی آموزشی را بر اساس مدل بلوم را توضیح دهد.
• نحوه جمع آوری اطلاعات بیمار و تعیین نیازهای آموزشی آن ها را شرح دهد
• روش های مختلف جهت تعیین نیازهای آموزشی را توضیح دهد.

جلسه هفتم: کار عملی تدوین اهداف آموزشی( کلی , اختصاصی و رفتاری )

• کارکردهای اهداف آموزشی را شرح دهند
• نمونه هایی از اهداف آموزشی را در سه حیطه یادگیری شناختی، عاطفی وروانی-حرکتی ارائه و ثبت نماید.
• درهر یک از حیطه های فوق برای یکی از دروس پرستاری اهداف کلی و اختصاصی آموزشی بنویسد.

جلسه هشتم: معرفی الگوهای تدریس ، برنامه ریری آموزشی، محتوای درس ,روش تدریس و گروه های تدریس

• الگوهای تدریس موجود را نام برده و شرح دهند.
• موانع تدریس به بیمار را در هنگام آموزش مورد ارائه قرار دهد.
• مفهوم برنامه ریزی آموزشی و انواع آن را شرح دهند
• نحوه انتخاب محتوا و ویژگی های مهم آن را توضیح دهد.
• انواع روش های تدریس را لیست نماید.
• مهمترین روش های تدریس که برای مددجو مناسب می باشد را توضیح دهد.

جلسه نهم: کار عملی تهیه محتوای آموزشی

• برای حداقل 3 عنوان آموزش به بیمار محتوای آموزشی تهیه و ارائه نماید.
• نکات مهم و دارای اهمیت در محتوای آموزشی تهیه شده را لیست نماید.
• ایرادات حداقل 3 عنوان آموزشی سایر دانشجویان را ثبت و ارائه نماید.

جلسه دهم: ارتباطات و مهارت های ضمن تدریس

• انواع روش های تدریس را لیست نماید.
• معایب و محاسن هر یک از انواع روش های تدریس را ثبت و ارائه نماید.
• دلایل انتخاب روش تدریس های تدریس مورد نظر خود را شرح دهد.

جلسه یازدهم: کار عملی ارتباطات و مهارت های ضمن تدریس

• یک موضوع آموزشی برای ارائه آموزش به بیمار فرضی تهیه نماید.
• در کلاس روش آموزش به بیمار فرضی خود را اجرا نماید.

جلسه دوازدهم: روش های ارزشیابی میزان یادگیری فراگیران

• اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی را در آموزش سلامت توضیح دهند.
• فرایند آموزش به بیمار شامل آموزش های بدو پذیرش، حین بستری و پس از ترخیص را شرح دهند.
• بخش های مختلف طرح درس/طرح دوره برای آموزش به ذینفعان را توضیح دهند.
• انواع روش های نیازسنجی آموزشی را توضیح دهد.

جلسه سیزدهم: نقش رسانه های آموزشی در تدریس

• انواع رسانه های آموزشی را لیست نماید .
• آموزش مجازی و از راه دور را توضیح دهد.
• نقش حواس در یادگیری و اهمیت استفاده از وسایل کمک آموزشی را توضیح دهد.
• محصولات آموزشی را با توجه به گروه هدف طراحی و تدوین نماید

منابع

1. اسدی نوقابی , احمد علی . فرایند یادگیری و اصول آموزش به بیمار , تهران , انتشارات بشری , (1386)
2. مهاجر, تانیا , اصول آموزش به بیمار , تهران , نشر سالمی , (1380)
3. سیف علی اکبر . روانشناسی یادگیری و آموزش . نشر دوران . تهران 1386
4. دلیر، زهرا . آموزش به بیماریهای داخلی و جراحی ، انتشارات سخن گستر(1383)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!