نام و کد درسکدگذاری بیماریها 1
تعداد واحد3 واحد
تعداد جلسات24 جلسه
پیش نیازبیماری شناسی یک
استاد درسعصمت مشعوف
پست الکترونیک استادMashoofE@varastegan.ac.ir

اهداف درس

اشنایی دانشجو با اخرین ویرایش طبقه بندی بین المللی بیماری ها ICD، قوانین و دستورالعملهای عمومی ICD
1. اشنایی با مفاهیم اصلی کدگذاری و نامگذاری، تعریف کد، کدگذاری ، طبقه بندی بیماریها، معرفی IND، معیارهای تهیه IND و جلذدهای اخرین ویرایش سیستم طبقه بندی رایج بیماریها ICD
2. معرفی هدف و سازمان ایجاد کننده خانواده ICD
3. ساختار سیستم طبقه بندی رایج کشور
4. تعریف تشخیص اصلی، سایر تشخیص ها، اختصارات، اصطلاحات، قراردادها، علائم خاص و ارجاعات در سیستم طبقه بندی رایج کشور
5. نحوه انتخاب واژه عنوانی ، استخراج کد از فهرست الفبایی و کنترل ان در فهرست شماره ای
6. دستورالعملهای انتخاب مجدد تشخیص اصلی، تشخیص های مبهم، تشخیص های غیرقاطع یا احتمالی، تشخیص های جایگزین، وضعیتهای متعدد، رده های ترکیبی، وضعیتهای حاد، و مزمن، تشخیص های Rule out, Ruled out

اهمیت و ضرورت درس

متخصصین فناوری اطلاعات سلامت باید بتوانند طبقه بندی بیماریها را با هدف تجزیه و تحلیل اطلاعات بیماریها و انجام تحقیقات پزشکی انجام دهند. بناربراین ضروری است تا با دستورالعملهای اختصاصی طبقه بندی بین المللی بیماریها اشنا باشند.
این درس دستورالعملهای اختصاصی مورد استفاده در کتب ICD را معرفی میکند و توانایی تشخیص طبقه مناسب برای اختصاص هر بیماری را فراهم مینماید.

سرفصل های هر جلسه

جلسه اول: مفاهیم اصلی

• طبقه بندی را تعریف کند .
• طبقه بندی بیماری را تعریف کند .
• قواعد یک طبقه بندی صحیح را بیان کند.
• مفاهیم کد، کدگذاری، کدگذاری پزشکی و مجموعه کد را توضیح دهد.
• نامگذاری را تعریف نماید.
• هدف از نامگذاری را توضیح دهد.
• تفاوت سیستم های طبقه بندی و نامگذاری را بیان کند.
• کاربردهای نامگذاری و کدگذاری بیماری ها و اقدامات پزشکی را توضیح دهد.

جلسه دوم و سوم: تاریخچه ICD

• تاریخچه طبقه بندی بیماری ها را بیان کند.
• طبقه بندی فار و داسپاین را توضیح دهد.
• طبقه بندی مرگ برتیلون را توضیح دهد.
• کنفرانس های اصلاح طبقه بندی بین المللی مرگ و میر و بیماریها، محل، تاریخ برگزاری و برگزارکننده را بیان نماید.
• اهداف ایجاد. را بیان نماید.
• ساختار عمومی را توضیح دهد.

جلسه چهارم: مروری بر ICD10

• بخش های مختلف جلد اول ICD-10 را توضیح دهد.
• نحوه استفاده از حروف در شماره کدهای فصل ها را توضیح دهد.
• قراردادهای بکار رفته در جلد اول را بیان کند.

جلسه پنجم: مروری بر ICD10

• فصول ICD-10 را نام ببرد.
• محتوای جلدهای ICD-10 را توضیح دهد.
• روزآمدهای ICD-10 را توضیح دهد.

جلسه ششم: آشنایی با جلد اول (کوئیز) ICD-10

• بخش های مختلف جلد اول ICD-10 را توضیح دهد.
• شماره کدهای فصل ها را توضیح دهد.
• قراردادهای بکار رفته در جلد اول را بشناسد.

جلسه هفتم: آشنایی با جلد اول ICD-10

• بخش های مختلف جلد اول ICD-10 را توضیح دهد.
• شماره کدهای فصل ها را توضیح دهد.
• قراردادهای بکار رفته در جلد اول را بشناسد

جلسه هشتم: آشنایی با جلد سوم ICD-10

• ساختار و بخش های فهرست الفبایی را توضیح دهد.
• قراردادهای بکار رفته در جلد سوم را بشناسد.
• انواع متغییرها را توضیح دهد.

جلسه نهم: آشنایی با جلد سوم ICD-10(کوئیز(

• نحوه انتخاب واژه عنوانی را بیان کند.
• قواعد و قراردادهای فهرست الفبایی ICD-10 را توضیح دهد.
• ارجاعات متقابل در ICD-10 را بشناسد.

جلسه دهم: تمرین عملی قواعد جلد 1 و 3 ICD-10

• در عبارات تشخیصی تمرینی واژه عنوانی را تعیین نموده و آنرادر فهرست الفبایی پیدا کند.
• نحوه استخراج کد با استفاده از لیست شماره ای و فهرست الفبایی را بداند و بتواند در عمل آنرا انجام دهد.

جلسه یازدهم: تمرین عملی قواعد جلد 1 و 3 ICD-10 (کوئیز(

• در عبارات تشخیصی تمرینی واژه عنوانی را تعیین نموده و آنرا در فهرست الفبایی پیدا کند.
• نحوه استخراج کد با استفاده از لیست شماره ای و فهرست الفبایی را بداند و بتواند در عمل آنرا انجام دهد.

جلسه دوازدهم: تمرین ارجاعات متقابل در کدگذاری با ICD-10 (کوئیز(

موارد کاربرد ارجاعات متقابل را بداند و در موارد لزوم از آن ها در تعیین کدها استفاده نماید.

جلسه دوازدهم: آشنایی با قواعد عمومی کدگذاری بیماری ها

• قواعد کدگذاری وضعیت های دو گانه را توضیح دهد.
• نحوه کدگذاری علت های خارجی ناخوشی ها را توضیح دهد.
• قواعد کدگذاری وضعیت های چندگانه را توضیح دهد.

جلسه سیزدهم: تمرین ارجاعات متقابل در کدگذاری با ICD-10

• موارد کاربرد ارجاعات متقابل را بداند و در موارد لزوم از آن ها در تعیین کدها استفاده نماید.

جلسه چهاردهم: قواعد انتخاب مجدد در تشخیص اصلی

• تشخیص اصلی، سایر تشخیص ها، بیماری همراه و عوارض را تعریف کند.
• قواعد پنج گانه انتخاب تشخیص اصلی را توضیح دهد.
• در مثال های تمرینی نحوه رعایت قواعد انتخاب مجدد را بکارگیرد….(2 تا 3 نمونه مثال عملی انجام دهد)

جلسه پانزدهم: قواعد انتخاب مجدد در تشخیص اصلی (کوئیز(

• تشخیص اصلی، سایر تشخیص ها، بیماری همراه و عوارض را تعریف کند.
• قواعد پنج گانه انتخاب تشخیص اصلی را توضیح دهد.
• در مثال های تمرینی نحوه رعایت قواعد انتخاب مجدد را بکارگیرد….(2 تا 3 نمونه مثال عملی انجام دهد)

جلسه شانزدهم: قواعد انتخاب مجدد در تشخیص اصلی

• تشخیص اصلی، سایر تشخیص ها، بیماری همراه و عوارض را تعریف کند.
• قواعد پنج گانه انتخاب تشخیص اصلی را توضیح دهد.
• در مثال های تمرینی نحوه رعایت قواعد انتخاب مجدد را بکارگیرد..(2 تا 3 نمونه مثال عملی انجام دهد)

جلسه هفدهم: آشنایی با قواعد عمومی کدگذاری بیماری ها

• دستورالعمل وضعیت های تهدیدی را بداند..
• نحوه کدگذاری در وضعیت های تهدیدی بوقوع ناپیوسته را توضیح دهد.
• رده های ترکیبی در کدگذاری ICD-10 را توضیح دهد.

جلسه هجدهم: تمرین عملی قواعد جلسه قبل

• کدگذاری کیس های اموزشی با قواعد آموخته شده

جلسه نوزدهم: آشنایی با قواعد عمومی کدگذاری بیماری ها (کوئیز)

• قواعد کدگذاری وضعیت های احتمالی, علائم و یافته های غیرطبیعی و وضعیت های غیر بیماری را توضیح دهد.
• قواعد کدگذاری وضعیت های حاد و مزمن را توضیح دهد. ..(2 تا 3 نمونه مثال عملی انجام دهد)

جلسه بیستم: آشنایی با قواعد عمومی کدگذاری بیماری ها

• قواعد کدگذاری وضعیت های دو گانه را توضیح دهد
• نحوه کدگذاری علت های خارجی ناخوشی ها را توضیح دهد.
• قواعد کدگذاری وضعیت های چندگانه را توضیح دهد.
• به همراه انجام چند مثال عملی در هر مورد

جلسه بیست و یکم: آشنایی با قواعد عمومی کدگذاری بیماری ها

• قواعد کدگذاری وضعیت های دو گانه را توضیح دهد.
• نحوه کدگذاری علت های خارجی ناخوشی ها را توضیح دهد.
• قواعد کدگذاری وضعیت های چندگانه را توضیح دهد.
• به همراه انجام چند مثال عملی در هر مورد

جلسه بیست و دوم: مرور جلسات قبل توسط دانشجو (کوئیز)

دانشجویان گروهبندی میشوند و از دانشجویان خواسته میشود هر گروه بخشی از مبحث را مطالعه و با استفاده از ابزارهای موشن گرافی و یا اینفوگرافی در کلاس ارائه نمایند

جلسه بیست و سوم: تمرین عملی و رفع اشکال

• کدگذاری کیس های اموزشی با قواعد

جلسه بیست و چهارم: تمرین عملی و رفع اشکال

• کدگذاری کیس های اموزشی با قواعد

منابع

1-WHO ICD training tool user Guide: last edition
2-Abdelhak M.Grostick S, Hanken MA, Jacobs E, health information: management of A strategic resources. Philadelphia: W.B saunders company: last edition
3-BOW e M schafter R. understanding ICD10-CM and ICD 10 PCS: A worktext: Delmar cengage learning: last edition
4-Buck C.step by step medical coding: W.B.sauders company: last edition
5- آخرین .ویرایش مدیریت اطلاعات بهداشتی )هوفمن(: مفاهیم اصلی نامگذاری و طبقه بندی.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!