نام درس ارزیابی وضعیت تغذیه
تعداد واحد3 واحد ( 2 واحد نظری و 1 واحد عملی )
تعداد جلسات29 جلسه
پیش نیاز تغذیه اساسی 1 و 2- اپیدمیولوژی بیماری ها
استاد درس:دکتر علیرضا غفلتی
پست الکترونیک استاد:Gheflatia@varastegan.ac.ir

اهداف درس

  • آشنایی دانشجویان با مفهوم ارزیابی و مراحل آن و پرسش نامه های مورد استفاده
  • آشنایی با روش های چهارگانه ارزیابی وضعیت تغذیه
  • آشنایی دانشجویان با تست های آزمایشگاهی مورد استفاده در ارزیابی وضعیت تغذیه و تفسیر نتایج آن
  • آشنایی با انواع سوء تغذیه و اختلالات خوردن

اهمیت و ضرورت درس

ارزیابی وضعیت تغذیه بر اساس 4 مرحله ارزیابی دریافت های غذایی، ارزیابی شاخص های تن سنجی ، ارزیابی آزمایشگاهی و ارزیابی یافته های بالینی پایه گذاری شده است که براساس جامعیت این موضوع یک کارشناس تغذیه دیدگاه کامل و جامع تری نسبت به مراجعه کننده ها و افراد جامعه خود پیدا می کند که براساس آن در طراحی برنامه های تغذیه ای خود می تواند از آنها استفاده نماید.

سرفصل های هر جلسه

جلسه اول: تاریخچه تغذیه ای و ارزیابی

دانشجویان اهمیت ارزیابی تغذیه ای و علل بررسی وضعیت تغذیه را تشریح می کنند و با فرایند مراقبت تغذیه ای آشنا می گردند..

جلسه دوم: ارزیابی رژیمی 1

دانشجویان می توانند روش های بررسی مصرف مواد غذایی ) مشاهده مستقیم و روش توزین، بسامد خوراک، و… (،را تشریح کرده و اندازه گیری نمایند.

جلسه سوم: ارزیابی رژیمی 2

دانشجویان می توانند روش های اندازه گیری سروینگ سایز ها و واحد های معمول مصرف خوراک و روش های نوآورانه و مکانیزه بررسی تغذیه ای را به کار گیرند..

جلسه چهارم: ارزیابی رژیمی 3

دانشجویان می توانند با روش های کمک ابزاری اندازه گیری سروینگ سایز ها و واحد های معمول مصرف خوراک و مدل های غذایی آشنا گردند. بررسی عملی فرم های ارزیابی تغذیه در کلاس

جلسه پنجم: ارزیابی آزمایشگاهی 1

دانشجویان می توانند اهمیت ارزیابی داده های آزمایشگاهی در تعیین وضعت تغذیه، مزایا و محدودیت ها، ارزیابی گروه تست های آزمایشگاهی پنل جامع متابولیک و پایه را توضیح دهند.

جلسه ششم: ارزیابی CBC

دانشجویان می توانند تمام تست های هماتولوژی در قسمت CBC را تفسیر کنند.

جلسه هفتم: ارزیابی ویتامین های محلول در چربی

دانشجویان می توانند تست های آزمایشگاهی در ارزیابی ویتامین های محلول در چربی (ویتامین A وDو K وE) را تفسیر نمایند.

جلسه هشتم: ارزیابی ویتامین های محلول در آب 1

دانشجویان می توانند تست های آزمایشگاهی در ارزیابی ویتامین اسید فولیک و B12 را تفسیر نمایند.

جلسه نهم: ارزیابی ویتامین های محلول در آب 2

دانشجویان می توانند تست های آزمایشگاهی در ارزیابی ویتامین C ، ویتامین B6 و B1 را تفسیر نمایند.

جلسه دهم: ارزیابی وضعیت آهن

دانشجویان می توانند انواع کم خونی ها را همرا با برگه آزمایش تفسیر نمایند.

جلسه یازدهم: ارزیابی املاح و وضعیت پروتئین بدن

دانشجویان می توانند تست های آزمایشگاهی در ارزیابی ید ، روی و پروتئین های بدن را تفسیر نمایند

جلسه دوازدهم: شاخص های ارزیابی فیزیکی در کودکان

دانشجویان می توانند انواع شاخص های مورد استفاده در ارزیابی فیزیکی کودکان را تشریح کنند.

جلسه سیزدهم: تفسیر نمودار های رشد کودکان 1

دانشجویان می توانند شاخص های تن سنجی بر مبنای اندازه های وزن، قد در کودکان، نحوه ترسیم نمودارهای رشد، تفسیر شاخص ها و نمودار ها در تعیین وضع تغذیه کودکان را تشریح کنند

جلسه چهاردهم: آزمون میان ترم

آزمون میان ترم

جلسه پانزدهم: تفسیر نمودار های رشدی کودکان2

دانشجویان به طور کامل ارزیابی پایش رشد کودکان را انجام می دهند و انواع اختلالات رشد یا FTT را تحلیل می کنند

جلسه شانزدهم: تفسیرشاخص های تن سنجی در افراد بزرگسال 1

دانشجویان می توانند انواع روش ها و شاخص های ارزیابی فیزیکی افراد بزرگسال را تشریح کنند. دانشجویان می توانندشاخص وزن و شاخص قد به صورت مستقیم و اندازه گیری غیرمستقیم ، شاخص BMI نحوه برآورد آن ، اندازه گیری اسکلت بدنی، تعیین روش هایی برای ارزیابی وزن ایده آل و شاخص های مربوط به وزن و قد را تفسیر نمایند.

جلسه هفدهم: تفسیرشاخص های تن سنجی در افراد بزرگسال 2

دانشجویان با ترکیب بدن و روش های مستقیم و غیر مستقیم ارزیابی ترکیب بدن آشنا می شوند و به طور عملی اندازه گیری محیط ها در ارزیابی غیر مستقیم ترکیب بدنی شامل دور کمر، لگن، بازو و شرایط اندازه گیری ، همراه با کاربرد cut off های معین هر اندازه گیری ، را انجام می دهند. (همراه با ارزیابی عملی)

جلسه هجدهم: تفسیرشاخص های تن سنجی در افراد بزرگسال 3

دانشجویان می توانند نحوه اندازه گیری چین پوستی skin fold thickness و موارد کاریرد آن و تفسیر داده های حاصل از آن را تشریح نموده و با کالیپر اندازه گیری های لازم را انجام دهند

جلسه نوزدهم: ارزیابی ترکیب بدن اندازه گیری چربی زیر پوستی با استفاده از کالیپر

دانشجویان اندازه گیری با کالیپر را آموزش می بینند.  (ارزیابی عملی)

جلسه بیستم: ارزیابی مستقیم ترکیب بدن و روش های آن

دانشجویان می توانند تمامی روش های ارزیابی مستقیم ترکیب بدن را توضیح دهند.

جلسه بیست و یکم: ارزیابی مستقیم ترکیب بدن

دانشجویان روش BIA را می توانند به طور کامل در ارزیابی ترکیب بدن تشریح کنند.

جلسه بیست و دوم: ارزیابی ترکیب بدن با BIA

دانشجویان می توانند به طور مستقیم اندازه گیری ترکیب بدن با BIA را انجام دهند. ( ارزیابی عملی )

جلسه بیست و سوم: ارزیابی بالینی 1

دانشجویان با انواع روش های ارزیابی وضعیت بالینی و علایم ناشی از کمبود یا مسمومیت ریزمغذی ها را تفسیر نمایند.

جلسه بیست و چهارم: ارزیابی بالینی 2

دانشجویان با انواع روش های ارزیابی وضعیت بالینی و علایم ناشی از کمبود یا مسمومیت ریزمغذی ها را تفسیر نمایند.

منابع

  1. Mahan L K and Escott-Stump S. Krause’s Food, Nutrition & Diet Therapy. WB, Saunders.
  2. Shils ME, Olson JA, Shike M, Ross AC. Modern Nutrition in Health α Disease. Lippincott Williams & Wilkins.
  3. Jellife and Jelliffe. Assessment of Nutritional Status. Oxford University Press,New York
  4. Barkauskas VH,Baumann LC, Darling-Fisher CS. Health and Physical Assessment. Mosby, Philadelphia.
  5. Pressman AH, Adams AH. Clinical Assessment of nutritional Status. Williams & Wilkin.
  6. Sauberlich HE. Laboratory Tests for the Assessment of Nutritional Status. CRC Press

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!