نام و کد درساصول روانشناسی و مشاوره
تعداد واحد2 واحد
تعداد جلسات15 جلسه
پیش نیاز-
استاد درسمحبوبه سادات امیریان
پست الکترونیک استادms.amirian@yahoo.com

اهداف درس

آشنایی دانشجو با اصول اولیه روانشناسی و مشاوره و کاربرد آن برای تحلیل مسائل مرتبط با تغذیه

شرح درس:

از آنجا که در شناخت و تحلیل مسائل تغذیه ای، آشنایی با جنبه های مختلف علم روانشناسی و تاثیر آن بر چگونگی رفتار غذاخوردن و اختلالات تغذیه ای مرتبط با ریشه های روان شناختی حائز اهمیت است، آشنایی با اصول روانشناسی و مشاوره برای کارشناسان تغذیه امری ضروری به نظر می رسد.

سرفصل های هر جلسه

جلسه اول: ارزشیایی آغازین، برقراری ارتباط، تعیین اهداف

1. اهداف درس توضیح داده شود.
2. کلیاتی از درس ارائه گردد.
3. فرایند ارزشیابی از درس تشریح شود.
4. تبیین انتظارات به روشنی انجام شود.

جلسه دوم: تعریف علم روانشناسی و مشاوره

  • تعریف علم روانشناسی و مشاوره
  • اهمیت و ضرورت روانشناسی و مشاوره
  • اهداف و کاربردهای روانشناسی و مشاوره

جلسه سوم: آشنایی با رویکردها و تئوری های مشاوره

1. مفاهیم نظری تئوری های مشاوره را تبیین کند.
2. تئوری شناختی در مشاوره را تشریح نماید.
3. تئوری رفتاری در مشاوره را تشریح کند.
4. تئوری رویکرد انسان گرایی را تبیین نماید.
5. نظریه روانکاوی را تشریح کند.
6. کلیات اصول و فنون نظریه های فوق را در مشاوره بکار گیرد.

جلسه چهارم: آشنایی با شیوه مصاحبه مراجع محور و مراحل آن

1. مصاحبه مراجع محور را تعریف کند.
2. شیوه مصاحبه مراجع محور را شرح دهد.
3. مراحل مصاحبه و مشاوره مراجع محور را با ذکر مثال توضیح دهد.
4. فنون مصاحبه متمرکز بر شخص را تشریح نماید و از آن در مشاوره بهره گیرد

جلسه پنجم: آشنایی با ویژگی های مشاور، آشنایی با شرایط محیطی مشاوره

1. شرایط محیطی مشاوره را بیان کنند.
2. ویژگی های مشاوره کننده را بیان کنند.

جلسه ششم: آشنایی با مهارت ها و مراحل محوری اجرای مشاوره موفق

1. تکنیک های شروع مشاوره
2. مهارت مدیریت مصاحبه
3. مهارت حفظ و نگهداری رابطه
4. با تکینک شروع جلسه مشاوره اشنا شود.
5. تکینک ادامه جلسه مشاوره
6. با تکنیک اتمام جلسه مشاوره آشنا شود.
7. مراحل اجرای مشاوره و تکنیک های آن را در مشاوره استفاده کند.

جلسه هفتم: اصول و فنون برقراری ارتباط و مصاحبه انگیزشی

1. اصول برقراری ارتباط با مراجع را بداند
2. اصول مصاحبه بالینی و انگیزشی برای ارتباط با مراجع را بداند.

جلسه هشتم: آزمون میان ترم

1. ارزشیابی میان ترم

جلسه نهم: مهارت های گوش دادن، سوال کردن و بازخورد دادن (سیمپاتی، آپاتی و امپاتی)

1. مهارت سخن گفتن در مشاوره را بیان کند
2. مهارت گوش دادن در مشاروه را تشریح کند.
3. مهارت سوال کردن در مشاوره را با ذکر مثال توضیح دهد.
4. مهارت بازخورد دادن در مشاوره را توضیح دهد.
5. مهارت خلاصه کردن مشاوره را توضیح دهد.
6. مهارت همدردی در مصاحبه را تبیین کند.
7. دلسوزی و آپاتی را تعریف کند.

جلسه دهم: آشنائی دانشجویان با اصول و فنون مشاوره در گروه های جمعیتی مانند سالمندان، جوانان، کودکان/ نوجوانان و انجام ایفای نقش توسط دانشجویان

1. اصول و فنون مشاوره در سالمندان را بیان کند.
2. اصول و فنون مشاوره جوانان را توضیح دهد.
3. اصول و فنون مشاوره در کودکان و نوجوانان را تشریح کند.

جلسه یازدهم: تاریخچه و اصول مشاوره تغذیه

1. تاریخچه توجه به تغذیه و آثار روانشناسی را بر آن توضیح دهد
2. مراحل ارائه یک مشاوره تغذیه استاندارد را بیان کند

جلسه دوازدهم: رویکردهای روانشناختی در مشاوره تغذیه

1. رویکردهای مختلف بین رشته ای مرتبط با روانشناسی و تغذیه را توضیح دهد(اعم از فیزیولوژی، تکاملی، اجتماعی و …)

جلسه سیزدهم: اختلالات روانشناختی مرتبط با تغذیه

1. انواع اختلالات تغذیه ای با ریشه های روانشناختی را بشناسد و با درمان آنها آشنایی داشته باشد.

جلسه چهاردهم: پخش فیلم آموزشی و ارائه های عملی

1. کاربرد اصول آموخته شده در طول ترم را با تحلیل فیلم مصاحبه واقعی و تمرینات عملی و ایفای نقش، درونی سازی کند.

جلسه پانزدهم: جمع بندی مطالب و رفع اشکال

1. توضیح جامعی درباره مطالب ارائه شده در طول ترم بدهد
2. هدف از رائه این واحد درسی را به خوبی درک کرده باشد
در به کارگیری اصول روانشناسی برای ارتقای کیفیت زندگی خود کوشا باشد

منابع

  1. روانشناسی عمومی دکتر حمزه گنجی
  2. آسیب شناسی روانی دکتر حمزه گنجی
  3. نظریه های شخصیت شولتز
  4. روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی
  5. روانشناسی یادگیری دکتر حسین زارع
  6. مهارت های برقراری ارتباط و آموزش برای متخصصان رژیم شناس. بتسی هالی، ریچارد کلابرس و جولی سالیوان
  7. اصول و فنون مشاوره ؛ پویا پردلی ، امیرعلی رجنی و همکاران ، ( 1395 )

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!