اهداف درس
- آشنایی دانشجویان با بیماری های ناشی از کمبود مواد مغذی
- آشنایی دانشجویان با بیماری های مزمن مرتبط با سوء تغذیه
- آشنایی دانشجویان با چگونگی کنترل و پیشگیری از بیماری های مزمن مرتبط با سوء تغذیه
شرح درس:
یکی از وظایف کارشناس تغذیه حفظ و ارتقاء سلامت تغذیه ای در فرد و جامعه می باشد؛ لذا شناسایی علل و عوامل مؤثر بر بروز بیماری های مزمن و راه های پیشگیری و کنترل آنها یک دانش و مهارت ضروری برای این گروه محسوب می شود.
سرفصل های هر جلسه
جلسه اول: سوتغذیه پروتئین انرژی 1
دانشجویان با اپیدمیولوژی، اتیولوژی و پاتوفیزولوژی بیماری آشنا می شوند
جلسه دوم: سوتغذیه پروتئین انرژی 2
دانشجویان با کیس های بالینی و تشخیص بیماری آشنا می شوند
جلسه سوم: سوتغذیه پروتئین انرژی 3
دانشجویان با درمان بیماری آشنا می شوند
جلسه چهارم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های ریوی
دانشجویان می توانند انواع بیماری های سیستم تنفسی را از یکدیگر تفکیک دهند و بیماری CF را شرح دهند.
جلسه پنجم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های ریوی
دانشجویان می توانند تغذیه درمانی و ارزیابی مناسبی برای بیماران مبتلا به CF ارائه دهند.
جلسه ششم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های ریوی
دانشجویان می توانند مراقبت های تغذیه ای مناسبی برای بیماری های COPD و آسم ارائه دهند.
جلسه هفتم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های ریوی
دانشجویان می توانند مراقبت های تغذیه ای مناسبی برای بیماران مبتلا به سندروم زجر تنفسی و سرطان ریه ارائه دهند.
جلسه هشتم: امتحان میان ترم
امتحان میان ترم
جلسه نهم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های روماتیسمی
دانشجویان می توانند پاتوژنز التهاب و عوامل تسکین دهنده آن را به درستی تفسی نمایند
جلسه دهم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های روماتیسمی
دانشجویان می توانند بیماری استئوآرتریت را شرح داده و تغذیه درمانی صحیحی در این گروه ارائه دهند.
جلسه یازدهم: تغذیه درمانی پزشکی در بیماری های روماتیسمی
دانشجویان می توانند بیماری آرتریت روماتوئید را شرح داده و تغذیه درمانی و ارزیابی مناسبی ارائه دهند.
جلسه دوازدهم: تغذیه درمانی پزشکی در کم خونی
دانشجویان با اپیدمیولوژی، اتیولوژی، پاتوژنز و درمان بیماری آشنا می شوند.
جلسه سیزدهم: پیشگیری تغذیه ای در سرطان
دانشجویان با اپیدمیولوژی و روش های پیشگیری از سرطان آشنا خواهند شد
جلسه چهاردهم: درمان کاشکسی ناشی از سرطان
دانشجویان با درمان کاشکسی در سرطان اشنا خواهند شد
جلسه پانزدهم: سندروم بازخورانش مجدد
دانشجویان با اپیدمیولوژی و پاتوژنز و درمان سندروم بازخورانش آشنا خواهند شد
جلسه شانزدهم: ارائه گزارش بازدید مراکز تولید غذا توسط دانشجویان
نقش یک کارشناس تغذیه را بطور کامل در مدیریت تولید غذای مرکز توصیف کند
منابع
1- Escott-Stump, et al , Krause’s Food & The nutrition Care Process (2017)
2- Willett W. Nutrition Epidemiology, Oxford University
3- Stratton RJ, Green CJ, Elia M. Disease-Related malnutrition. CABI
4- Escott-Stump, et al, Nutrition and diagnosis related care (2015).